Jom kita tweet!

assalamualaikum!
and hye korang *lambai lambai tangan*

sementara tunggu kawan reply mention kita tuhh. sempat jugak curi curi masa nak update pasal entry nehh. hihi. peace *buat peace tepi kepala*

kebanyakkan orang ader akaun twitter. tapi tak reti macam mana nak main mentaalah tuhh. betul tak? baik cakap betul. haaaa. miela ponn tader larhh teror mana sangat kann.

since dari bulan 6 harituh larhh baru aktif sikit main twitter neh. kalau tak main facebook jep larhh 24 jam sampai muak. kihkihkih.

okeyy. sharing is caring rite? kita mulakan mengenali bab simbol dulu yea sayang sayangku sekalian. lepastuh baru kita masuk bab lain. ;P

1. Followers : followers adalah orang yang mengikuti kita dan akan menerima setiap pembaharuan yang dilakukan.

2. Followings :
 followings adalah orang yang kita ikuti dalam twitter. Ini merupakan kebalikan dari follower, kita akan menerima setiap update orang yang kita follow.

3. Re Tweet :
 re tweet yang sering disebut sebagai RT adalah menulis ulang tweet orang lain dalam profile kita sendiri dan biasanya diikuti dengan nama orang yang membuat tweet pertama kali.

4. Trending Topics :
 trending topics adalah topik yang sedang hangat di antara pengguna Twitter sedunia. Biasanya trendingtopics ini akan muncul dan selalu di update pada halaman twitter kita.

5. Over Head :
  adalah simbol yang kita pakai untuk menuliskan tweet milik orang lain pada status kita tetapi kita tidak ingin mentionkan siapa yang menuliskannya. Jadi, OH sama dengan RT, cuma tidak di'mention'kan siapa penulis tweet itu. OH ditulis di depan tweet yang ingin kita masukkan. 

6. Direct Message :
 direct message atau disingkat sebagai DM adalah pesan peribadi teman kita (followers) kepada kita. Pesanan hanya akan dapat dibaca oleh penerima dan tidak akan ditayangkan kepada mana-mana pengikut anda. 

7. Tanda @ :
 tanda @ adalah men-tag atau mengkhususkan tweet kepada salah seorang teman kita seperti @miela_lula.  Simbol "@" disebut "mention" atau "connect" dalam twitter. 

8. HashTags #:
 Tanda pagar ini biasanya digunakan untuk mempermudah pencarian topik yang sedang hangat di twitter. Segala perkara yang anda kongsikan akan ditayangkan kepada pengikut anda dan akan juga ditayangkan di satu laman atau sebuah kumpulan mereka yang mempunyai hashtag yang sama.
Contoh: Jika anda menulis sesuatu dan meletakkan #motivasi, apa yang anda kongsikan turut akan dibaca oleh mereka yang mempunyai hash tags "#motivasi"


9. Favorites: dipakai untuk menyimpan tweet tertentu yang diinginkan (tweet yang kita suka).

10. HeardThrough (HT) : adalah simbol yang kita pakai untuk menuliskan tweet berdasarkan sesuatu yang kita dengar dalam kehidupan nyata. HT ditulis di depan tweet yang ingin kita dimasukkan.

11. Twithandle : nama sebelum nama @miela_lula. contoh ML@miela_lula. yang miela bold tuh larh twithandle. 


okeyy. now dah fahamkan serba sedikit tentang simbol twitter nehh? now kita beralih kepada bab yang lain. jomm!

cara nak protect twitter

ambik edit your profile > account > Tweet privacy > tick Protect my Tweets

kalau korang protect maknanya tader lagi retweet taw. kalau nak member korang retweet korang kena unprotect balik tweets tuhh.

cara nak upload gambar

edit your profile > profile > change photo

cara nak stop retweet

kekadang kita rasa rimas dengan retweet kawan kawan kita kann? ader cara nak stopkan tuhh. pegi dekat profile orang tuhh. ambik simbol 'orang' then ambik turn off retweets. takkan ader lagi retweets dari beliau. ;P

cara nak tahu sape yang unfollow kita

guna justunfollow atau unfollowers.me. secara tak langsung kita tahu saper yang dah unfollow kita. :)

itu jep larh kot rasanya. kalau tak berapa faham. sila tanya miela yea. jangan malu. jangan segan. miela tak makan orang lerr. hahaha. xD

last but not least jangan lupa follow miela dekat twitter taw? nanti miela follow korang balik. 

1 comment:

Jue Jaynee said...

HUUHUKK baru tahu...